تبلیغات
به دنیای حرفه و فن خوش آمدید - نقش وسایل نقلیه در آلودگی هوا
 

نقش وسایل نقلیه در آلودگی هوا

نوشته شده توسط :انوشه جعفری
پنجشنبه 14 بهمن 1389-01:30 ب.ظ

تاریخچه موتورهای احتراق داخلی ، به سال 1876 باز می گردد ، كه «نیكولاس اتو» (1891 – 1832 ) اوین موتور جرقه ای را ساخت . این موتور در ابتدا بنابر سیكل ویژه ای كار می كرد و با بازدهی حداكثر برابر با 11% ، دارای وزن زیادی بود . اتو با ارائه سیكل عملكرد 4 زمانه ، بازده را به 14% افزایش ، و در كنار كاهش حجم موتور ، وزن آن را نیز به كمتر از یک سومحالت قبل كاهش داد . در سال 1884 ، امتیاز ثبت شده یك شخص ... فرانسوی به نام «آلفونس بیودی روشاس» (1893-1815) مربوط به سال 1862 منتشر شد ، كه معلوم ساخت او قبل از اتو ، اصول سیكل 4 زمانه را شرح داده است . البته چون روشاس نتوانسته بود ایده های خود را عملی سازد ، در نتیجه امروزه اتو به عنوان مخترع موتور شناخته می شود .
از آن پس اشخاص بسیاری در اواخرقرن نوزدهمدستبهابداع موتورهای دیگری دست زدند ، و جملگی به این نتیجه رسیدند كه «نسبت تراكم» تاثیر مستقیمی بر روی بازده موتور دارد ، ولی به دلیل مشكل «كوبش» ، مقدار آن به كمتر از 4 محدود شده بود . در دهه 1880 ، با توسعه كاربراتور و سیستم جرقه ، سرعت موتورها افزایش یافت ، و امكان استفاده از موتور در اتومبیلها فراهم شد . در سال 1892 ، یك مهندس آلمانی به نام «رودلف دیزل» (1913 – 1858) ، نوع جدیدی از موتور را به ثبت رساند . در طرح وی ، در مرحله تراكم، تنها هوا متراكم ، و در انتهای این مرحله سوخت مایع به داخل هوای داغ پاشیده می شد . از آنجایی كه در این طرح ، هوا دچار كوبش نمی شود ، لذا وی توانست تراكم را بالا ببرد ، و بازده موتو را دو برابر كند . یكی از دیگر طرحهای موتور ، موتور دورانی است ، كه اولین آنها توسط «فلیكس وانكل» ، در سال 1957 به نتایج رضایتبخشی رسید .
سوختها نیز تاثیر فراوانی در توسعه موتورها داشته اند . اولین موتورها با سوختن گار ، توان مكانیكی تولید می كردند . بنزین در اواخر قرن نوزدهم ، برای استفاده از كاربراتورها مورد استفاده قرار گرفت . بنزینهای اولیه كاملاً فرار بودند و در نتیجه ، امكان افزایش نسبت تراكم به بیش از 4 نبود ، ولی در عوض راه اندازی موتور (استارت زدن) راحت بود . «ویلیام برتون» (1954 – 1865) توانست با «گراكینگ حرارتی» نفتهای سنگین ، بنزینی تولید كند تا بتوان به تقاضاهای روز افزون بنزین پاسخ داد . البته به دلیل بالا بودن نقطه جوش ، استارت حالت سرد موتور مشكلتر بود ، كه این مشكل نیز با اخترع «استارتر برقی» در سال 1912 حل شد . تاثیر ضد كوبش «تترااتیل سرب» ، در سال 1923 ، توسط شركت «جنرال موتورز» كشف شد و در دهه 1930، استفاده از كاتالیزو فعال به جای كراكینگ حرارتی ، باعث تولید بنزینهای دارای كیفیت بالا شد .
مساله آلودگی هوا در دهه 1940 در لس آنجلس بروز كرد . در سال 1952، كشف شد كه مشكل «مه دود» ، از واكنش مابین اكسیدهای نیتروژن و تركیبات هیدروكربنی در مجاورت نور خورشید صورت می گیرد ، كه موتورها از عوامل اصلی آن هستند . موتورهای دیزل نیز منبع اصلی دوده و ذرات ریز هستند . لذا برای حفظ محیط زیست ، در كشورهای پیشرفته ، استانداردهایی در زمینه محدود ساختن آلاینده های خروجی موتور ارائه شد . همچنین در موتور از تجهیزاتی مانند«مبدلهای كاتالیزوری» ، و در سوخت از مواد افزودنی برای بهبود كیفیت آن و حذف سرب ، برای این مهم استفاده شد. از دهه 1970 ، به دلیل افزایش بهای فراورده های نفتی ، برای كاهش مصرف موتور ، تلاش زیادی برای بالا بردن بازده صورت گرفت. البته باید در نظر داشت كه كنترل آلودگی موتور ، باعث بالا رفتن مصرف سوخت می‌شود .
تلاش بسیاری نیز درباره سوختهای جایگزین بنزین و گازوییل صورت گرفته ، كه از بین آنها می توان به گاز طبیعی ، متانول و اتانول اشاره كرد . هیدروژن ، بنزین و گازوییل مصنوعی حاصل از سنگهای نفتی و زغال سنگ ، نیز جایگزینهایی بلندمدت محسوب می شوند .
بعد از گذشت بیش از یك قرن ، ممكن است به نظر برسد كه موتورها به حداكثر توسعه خود رسیده اند ، ولی در عمل موتورها همچنان به توان و بازده بالاتر و آلودگی كمتری می رسند . استفاده در موارد جدید باعث كاهش وزن ، قیمت و تلفات حرارتی شده است .
تزریق سوخت یکی از ایده های مدرن و با تکنولوژی بالا بوده و در صورتیکه بخواهیم بیشترین بازدهی ر ا د اشته باشیم استفاده از آن یک پیش نیاز می باشد .ولی در حقیقت تزریق سوخت چندین دهه است که مورد استفاده قرار گرفته و از قبل از جنگ جهانی دوم روش استاندارد تحویل سوخت به موتور می باشد .

با بررسی كوتاهی در نقش وسایل نقلیه بخصوص سیستم سوخت رسانی آنها در آلوده كردن هوا اهمیت و سهم قابل توجه آنها در آلودگی هوا (بویژه شهرهای بزرگ) پی می بریم .
با تحقیق در مورد‌آلاینده هایی كه به این صورت به محیط زیست ما انسان‌ها وارد می شوند ضرورت اصلاح وسایل نقلیه و بطور خاص به ضرورت تصحیح سیستم سوخت رسانی پی خواهیم برد .انژكتوری كردن سیستم های سوخت رسانی در راستای بهینه كردن مصرف سوخت و در نتیجه كاهش گازهای آلاینده‌ی خروجی از اگزوز می‌باشد .
سوخت بیشتر اتومبیلها منبع فسیلی دارند و هنگام احتراق به مقدار زیادی هوا را آلوده می کنند . برای کاهش آلاینده های ناشی از احتراق موتورها بهتر است گاز مایع را جایگزین سوختهای فسیلی کرد و یا اینكه سیستم سوخت رسانی تصحیح شود كه در این راستا از بهبود كیفیت كاربراتورها گرفته و تا این اواخر استفاده از تكنولوژی سیستم سوخت رسانی الكترونیكی (EFI) ، حركت هایی بسیار مهم انجام شده است . که در این راستا بعضی از کشورهای صنعتی از جمله ژاپن و امریکا پیشتازان این طرحها بوده و به نتایج مطلوبی هم رسیده اند .
برآوردی که روی 20 هزار تاکسی و کرایه تبدیل شده به گاز مایع در رابطه با آلودگی محیط زیست هوای تهران صورت گرفته به شرح زیر است :
منو اکسید کربن CO 80%معادل 100 تن در روز کاهش دارد
اکسیدهای ازت NOX 40%معادل 5/2 تن در روز کاهش دارد
هیدروکربن های نسوخته HC 40%معادل 4 تن در روز کاهش دارد
ذرات دوده و سرب 100%معادل – کاهش دارد
بررسی هر یك از این آلاینده ها از نظر منابع ، غلظت و تاثیرات :
كربن منوكسید :كربن منوكسید (CO) یكی از فراوانترین و گسترده ترین آلوده كننده ها است كه اتمسفر پایین یافت میشود كربن منوكسید گازی است كه در تمام دماهای بالاتر از نقطة جوشش (C 192 ـ ) بی رنگ ، بی بو و بی مزه است . چگالی آن 5/96 درصد هوا است و به طور قابل ملاحظه ای غیر قابل حل درآب می باشد . این گاز قابل اشتعال است و با شعلة آبی می سوزد .
اهمیت CO ناشی از فعالیت های انسان ( منابع مصنوعی )
:علیرغم سهم كوچك این منابع در مقام مقاسیه با انتشار جهانی CO (4/9 درصد از كل ) ، تأثیر منابع مصنوعی نیز نباید نادیده گرفته شود . اطلاعات قبلی ، نمی توانند توجیه كننده این واقعیت مهم باشند كه منابع طبیعی CO در سراسر جهان پخش شده اند ، در حالی كه منابع مصنوعی در مناطق بسیار كوچكی متمركز شده اند . برای مثال ، 95 تا 98 درصد از CO اتمسفری در یك منطقه شهری ناشی از فعالیت های انسانی حاصل می شود . این مقادیر CO به طور معمول 50 تا 100 برابر از مقادیر مشخص جهانی (1/0 تا 5/0 ppm ) بالاتر است . اثر منابع مصنوعی درمشكلات آلودگی هوا ، به طور مقدماتی محصول دو خاصیت ، موقعیت و سرعت بالای انتشار هستند . بنابراین باقیمانده بحث آلودگی CO دراین فصل روی منابع مصنوعی متمركز خواهد بود .
غلظت و توزیع CO :
از آنجا كه اتومبیل به تنهایی تولید كنندة بزرگترین منبع آلودگی CO می‌باشد (6/65 درصد)، مناطق پرجمعیت شهری غلظت بالایی از CO را نشان میدهند . در چنین مناطقی غلظت CO بستگی به وضعیت فعالیتهای روزانه جمعیت دارد . غلظت روزانه CO بستگی كامل به میزان ترافیك دارد .
چهارنظریه جهت كنترل آلودگی حاصل از اتومبیل ها مدنظر است .
1ـ اصلاح موتورهای احتراقی داخلی در جهت تقلیل مقدار تولید آلودگیها در حین احتراق سوخت .
2ـ پیشرفت راكتورهای سیستم اگزوزی كه فرآیند سوخت را كامل نموده و آلودگیها را به موادی قابل قبول تر نماید .
3ـ ابداع و توسعه سوخت های مناسب تر كه آلودگیهای كمتری را هنگام سوختن تولید نمایند .
4ـ اختراع امكانات و منابع تولید نیرویی كه جهت جایگزینی موتورهای احتراق داخلی آلودگی كمتری ایجاد نماید . ( نظیر موتورهای گاز سوز )
اصلاح كاربراتور ، مانع می شود تا مخلوط هوا و سوخت كه میزان سوخت آن بالا باشد به وجود می آید . همانطور كه در شكل 93 نشان داده شده ، مخلوطی كه مقدار سوخت آن زیاد باشد به هنگام سوختن مقدار فراوانی CO و HC تولید می كند .
اكسیدهای نیتروژن :
هشت نوع متفاوت اكسید ازت شناخته شده اند . ولی معمولاً فقط سه نوع آنها دراتمسفر یافت می شوند .
این سه نوع عبارت از : نیتروس اكسید (N2O) نیتریك اكسید(NO) نیتروژن دی اكسید (NO2) است .
نیتروس اكسید ، گازی ، بیرنگ ، غیر قابل اشتعال و غیر سمی بامزه و بوی نسبتاً خوب است .
نیتریك اكسید نیز ، بیرنگ و غیر قابل اشتعال ولی بی بو و سمی است .
نیتروژن دی اكسید ، گازی است بارنگ قرمز ـ قهوه ای غیر قابل اشتعال و بی بوی شدیداً خفقان زا مشخص می شود .
اكسیدهای سولفور:سولفور اكسیدی كه به بیشترین مقدار دراتمسفر انتشار می یابد سولفور دی اكسید SO2 می باشد . معمولاً مقدار كمی از سولفور تری اكسید SO3 همراه سولور دی اكسید است . ولی مقادیری بیشتر از حدود 1تا 2 درصد SO2 نمی باشد . مجموعة این دو نوع اكسیدبا Sox نشان داده می شود . سولفور دی اكسید گازی بی رنگ و غیر قابل اشتعال ، با نقطه ذوب و جوش به ترتیب c 5/75 ـ وc 0/10 ـ است . در غلظت های نزدیك به ppm بوی زننده و سوزش آوری دارد . سولفور تری اكسید گازی فوق العاده فعال و بی رنگ و به اسانی به صورت مایع متراكم می گردد (b.p =44/8c) . تحت شرایط معمولی هیچ SO3 در اتمسفر یافت نمی شود . چون كه سریعاً با رطوبت واكنش می دهد و سولفوریك اسید به وجود می آورد.(H2SO4) .
تأثیرات Sox بر روی انسان ها :
اغلب تأثیرات SO2 بر روی سلامتی انسان به ناراحتی های مستقیم تنفسی مربوط می شوند . در شكل 94 برخی تأثیرات ازغلظت های SO2 داده شده است . سطوح SO2 لازم برای تولید عكس العمل های قابل مشاهده در انسانها خیلی بیشتر از سطوحی است كه باعث صدمه به گیاهان می شود . غلظت پایینتر از ppm 25تأثیر شدید و آزار دهندة Sox عمدتاً به سطح فوقانی تنفسی و چشم ها محدود می شود . تأثیرات تنفسی به سطح فوقانی از قابلیت انحلال SO2 در آب است .
ذرات معلق :
آلوده كننده های هوا كه در فصول گذشته مورد بحث قرارگرفتند ، همگی گاز بودند . نباید تصور كرد كه تمامی ذرات آلوده كنندة هوا در حالت گازی هستند . به طور كلی به ذرات جامد كوچك و قطرات مایع ، ذرات معلق می‌گویند كه در حال حاضر به شدت در آلودگیها و مسائل و مشكلات مربوط به آن سهیم می باشند . آب خالص به صورت قطره ای ، تنها مایعی است كه از این طبقه بندی مجزاست.
روشهای کاهش آلودگی:
سوخت ها به چند طریق محیط زیست را آلوده می کنند:
1- گازهای سوخته شده حاصل از احتراق در موتور به خصوص زمانی که احتراق ناقص باشد
2- ایجاد رسوب در سیستم سوخت رسانی به خصوص هنگامی که موتور تنظیم نباشد
3- تبخیر شدن سوخت ها و انتشار آنها در فضا البته حرارت محیط و موتور نقش موثری در افزایش تبخیر شدن سوخت دارد .
کاهش دمای احتراق:قبلا متوجه شدیم که افزایش دمای احتراق باعث تشکیل گازهای NOX میشود بنابراین از نقطه نظر کنترل آلودگی لازم است دماها ی احتراق کاهش یابد یکی از راهها تقلیل دادن نسبتهای تراکم می باشد که با این روش دماهای بالای احتراق کاهش یافته در نتیجه مقدار گاز NOx تقلیل می یابد . در سالهای اخیر به همین دلیل نسبتهای تراکم در موتورها کاهش یافته است . كه این كار با تصحیح كاربراتورها شروع و تا انژكتوری شدن موتورهای بنزینی ادامه داشته است .
همچنین این عمل کارایی موتور و صرفه اقتصادی را کم می کند . بهر حال شاید اینطور به نظر برسد پرداختن به تقلیل مقدار گاز NOX در محیط ما خطا باشد .روشهای دیگری نیز برای کاهش گاز NOX مورد استفاده قرار می گیرند . یکی از آنها کاهش تشکیل گاز NOX هنگام گردش عادی موتور بوسیله فرستادن مقداری از گازهای خروجی سوخته شده بدرون موتور می باشد این سیستم را گردش گازهای خروجی E. G. R گویند. سیستمهای دیگر کاهش تشکیل هنگام شتاب در دنده های سنگین و هنگام نیمه باز بودن دریچههای گاز و وضعیت خلاء زیاد می باشد .
کاهش اثر گازهای خروجی:ممکن است گازهای خروجی از موتور بوسیله مخلوط سوخت و هوا مراحل احتراق و تمیز نمودن گاز خروجی قابل کنترل باشد بعبارت دیگر امروزه اغلب موتورها از سیستمهای استاندارد کنترل گازهای خروجی که مبتنی بر ترکیب هر سه روش ذکر شده اند قرار دارند تا بتواند مقادیر HC وCOو NOX را کاهش دهد .
کاهش اثرات گازهای خروجی به این معناست که باید عمل تمیز کردن بعد از خروج گاز از سیلندرهای موتور و قبل از خروج از لوله اگزوز و ورود به هوای آزاد صورت پذیرد . دو روش در دنیا برای کاهش اثرات گازهای خروجی مورد استفاده قرار می گیرد :یکی سیستم تزریق هوا و دیگری مبدلهای کاتالیزوری می باشند .
یکی ازوسائل سیستم سوخت رسانی کاربراتور است که تنظیم آن باید بعد از گرم شدن موتور به وسیله سیستم سوخت رسانی پیچ کنترل دور آرام صورت گیرد .
کاربراتور باید طوری تنظیم شود که هنگام کار در دور آرام و نیز در هنگام شتاب که دریچة گاز نیمه باز می شود مخلوط بنزین و هوا با نسبت صحیح به موتور برسد همچنین در هنگام کشیدن ساسات (راه اندازی درهوای سرد ) نیز کاربراتور باید نسبت سوخت به هوابیشتر باشد .با انجام تغییراتی در طرح کاربراتور و حتی تغییراتی در کاربراتورهای موجود می توان به هدفهای فوق رسید که در کاهش منو اکسید کربن و هیدروکربورها در حالت کار در جا فوق العاده موثر باشد و برای اینکه از قدرت موتور کاسته نشود لازم است هوای ورودی به کاربراتور را گرم نمود . اصل این عمل مبتنی به یک مبدل حرارتی است به طوری که از یک وسیله ای که در مسیر لوله تخلیه موتور تعبیه می شود انجام می گیرد.
در سه دهه اخیر از سیستم های انژكتوری بر روی خودروها استفاده می‌شود . (متاسفانه این امر در كشور ما سابقه ای بسیار كوتاهتر از كشورهای پیشرفته دارد.) همانطور كه بررسی كردیم كارایی بسیار بالاتری از كاربراتور دارند كه یكی دیگر از این عملكردهای مناسبتر انژكتور نسبت به كاربراتور كاهش بسیار خوب مقدار گازهای خروجی از اگزوز اتومبیل می‌باشد.
منابع:
1-آلودگی محیط زیست : هوا – آب – خاك – صوت ، تالیف : دكتر مینو دبیری استادیار گروه شیمی دانشگاه شهید بهشتی .

2-اصول كاركرد موتورهاب بنزینی انژكتوری ؛ مترجم: مهندس سیدهادی ریاضی .

3-سیستم های تزریق سوخت الكترونیكی ؛ اتومبیل های بنزینی با كنترل ، مترجم : دكتر مسعود پهلوان شریف .

4-خودرو و محیط زیست : تالیف : مهندس سید محمود صادقی .

5-سیستم و تجهیزات كنترل آلودگی : هوا در خودروها




نظرات() 


Nintendo Switch
جمعه 24 آذر 1396 04:17 ب.ظ
این عظیم است که شما از این مقاله و همچنین گفتگوی خود با ایده های خود می توانید دریافت کنید
ساخته شده در این محل
best psychic readings
چهارشنبه 10 آبان 1396 05:11 ب.ظ
قدردانی از پیشنهاد آن را امتحان کنید
clash royale hack no verification
دوشنبه 8 آبان 1396 11:13 ب.ظ
آنچه که من متوجه نمی شوم این است که آیا حقیقت می گوید که شما در حال حاضر در واقع خیلی بیشتر هوشمندانه تر از شما ممکن است در حال حاضر.
شما بسیار هوشمند هستید بنابراین شما به نحو قابل توجهی در رابطه با این موضوع می دانید، به من بخشیدم که تصور می کنم
آن را از زوایای متعدد متعدد. مانند زنان و
مردان علاقه مند نیست تا زمانی که چیزی است که با Girl Gaga انجام شود!
مواد غذایی شما عالی است. در همه حال مراقبت از آن را تا!
local std testing
دوشنبه 8 آبان 1396 07:17 ب.ظ
هورا، این چیزی است که من دنبال آن هستم، چه اطلاعاتی دارد! موجود است
اینجا در این وبلاگ، با تشکر از مدیر این وب سایت.
cheap phone psychic reading
دوشنبه 8 آبان 1396 03:46 ب.ظ
پس از بررسی برخی از مقالات وبلاگ در وب سایت خود، من صادقانه از شما قدردانی میکنم
راه نوشتن یک وبلاگ من آن را به لیست نشانه های سایت من اضافه کردم و در آینده نزدیک بررسی خواهم کرد.
لطفا وب سایت من را نیز بررسی کنید و اجازه دهید من راجع به آنچه شما فکر می کنید بپرسید.
cheap phone psychics
دوشنبه 8 آبان 1396 02:36 ب.ظ
وقتی کسی نوشت یک نوشتار نوشت، او فکر خودش را در یک کاربر حفظ می کند
ذهن را که چگونه کاربر می تواند آن را درک کند. بنابراین این است
چرا این مقاله عالی است با تشکر!
confidential std test
دوشنبه 8 آبان 1396 12:47 ب.ظ
اگر بعضی از افراد به دنبال نظرات کارشناسانه در مورد وبلاگ نویسی باشند پس از آن من به او توصیه می کنم یک بازدید سریع انجام دهید
این صفحه وب، نگه داشتن کار لذت بخش است.
myfreecams token
یکشنبه 30 مهر 1396 01:03 ق.ظ
پست خوب من این وبلاگ را به طور مداوم بررسی کردم و تحت تأثیر قرار گرفتم!
اطلاعات بسیار مفصل به ویژه قسمت آخر :)
برای این اطلاعات بسیار مهم است. من به دنبال این اطلاعات خاص برای یک بود
مدت خیلی زیادی. سپاس و موفق باشی.
real psychics
یکشنبه 16 مهر 1396 12:59 ق.ظ
نگران نباشید، می توانید مقاله خود را تعجب کنید.
وضوح در پست شما به سادگی خوب است و می توانم فرض کنم شما یک متخصص در این مورد هستید
موضوع. خب با اجازه شما اجازه دارم که فید RSS خود را درک کنم تا با نزدیک شدن به پست، به روزرسانی شود.

با تشکر از شما 1،000،000 و لطفا کار لذت بخش را ادامه دهید.
cheap phone psychic readings
دوشنبه 20 شهریور 1396 12:54 ب.ظ
وای، طرح بندی بلاگ شگفت انگیز! چقدر سابقه بلاگ نویسی دارید؟
شما وبلاگ نویسی را آسان کردی. نگاه کلی شما
وب سایت فوق العاده است، بجز محتوا!
std clinics near me
دوشنبه 20 شهریور 1396 08:22 ق.ظ
قطعه بزرگ نوشتن چنین نوع اطلاعاتی را در وبلاگ خود نگه دارید.
من واقعا از آن تحت تاثیر قرار گرفتم
سلام، شما کار فوق العاده ای انجام داده اید. من خواهم
قطعا digg آن و به نظر من توصیه به دوستان من.

من مطمئن هستم که از این سایت سود خواهند برد.
std testing near me
یکشنبه 19 شهریور 1396 07:14 ب.ظ
قدردانی پدرم که در مورد این وبلاگ به من اطلاع داد، این وبلاگ واقعا عالی است.
hack tokens for chaturbate
سه شنبه 14 شهریور 1396 01:21 ق.ظ
سلام، من به طور مرتب به موضوعات جدید وارد می شوم. سبک طنز آمیز شما
عالی است، انجام آنچه شما انجام می دهید!
chaturbatefreetokenshack.com
دوشنبه 13 شهریور 1396 04:24 ق.ظ
Magnificent site. Lots of helpful info here. I am sending it
to some pals ans also sharing in delicious. And of course, thank you on your effort!
What do eccentric heel drops do?
سه شنبه 7 شهریور 1396 08:16 ب.ظ
My spouse and I absolutely love your blog and find nearly all of your post's to be
exactly what I'm looking for. can you offer guest writers to write content for you?

I wouldn't mind composing a post or elaborating on many of
the subjects you write with regards to here. Again, awesome blog!
Phyllis
سه شنبه 10 مرداد 1396 09:41 ب.ظ
Your means of explaining all in this article is truly pleasant, all be capable of
without difficulty know it, Thanks a lot.
Veola
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:17 ق.ظ
It's remarkable for me to have a site, which
is valuable in support of my experience. thanks
admin
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


آمار سایت

كد ماوس