تبلیغات
به دنیای حرفه و فن خوش آمدید - تغذیه در دورانهای مختلف زندگی
 

تغذیه در دورانهای مختلف زندگی

نوشته شده توسط :انوشه جعفری
سه شنبه 3 اسفند 1389-02:06 ب.ظ

۱ – خوراک (تغذیه در دورانهای مختلف زندگی)
غذا برای این که بتواند نیازهای بدن را تأمین کند، باید کافی و متنوع باشد. یعنی مخلوطی مناسب از گروه های مختلف مواد غذایی باشد. چنانچه هر یک از مواد غذایی به ....

مقدار کم تر یا بیشتر از حد نیاز به بدن برسد، مسائلی ایجاد می شود که گاه جبران ناپذیر است. برای مثال اختلال در رشد جسمی و ذهنی کودکان و نوجوانان به دلیل کمبود مواد غذایی لازم یا چاقی در اثر استفاده بیش از حد از مواد غذایی که خود عامل بسیاری از بیماری ها است.

دسترسی مردم به مواد غذایی و نحوه استفاده از آن ها در مناطق مختلف، متفاوت است و به آداب و رسوم ،‌آب و هوا، وضعیت اقتصادی،‌تولیدات منطقه ای و عادت های غذایی هر محل بستگی دارد. هر نوع ماده غذایی که در نقاط مختلف دنیا تهیه و مصرف می شود،‌دارای یک یا چند ماده مغذی است. ماده مغذی آن بخشی از مواد غذایی است که صرف سوخت و ساز بدن می شود هر یک از آن ها بخشی از نیازهای غذایی فرد را تأمین می کند. بطور کلی شش نوع ماده مغذی وجود دارد: ۱٫ مواد قندی و نشاسته ای . ۲٫ چربی ها . (این دو نوع ماده انرژی زا هستند.) ۳٫ مواد پروتئینی که وظیفه رشد و ترمیم بدن را به عهده دارند. ۴٫ ویتامین ها . ۵٫ مواد معدنی . ۶٫آب . ( این مواد مغذی را محافظ می گویند.)
میزان نیازهای غذایی انسان را بر حسب کالری تعیین می کنند که مقدار آن تقریبی است و به عوامل مختلف بستگی دارد. از جمله :‌سن،‌جنس،‌فعالیت ،‌شرایط جسمی، خصوصیات فردی ، شرایط اجتماعی و زیستن محل زندگی.
در بعضی از دوره ها مانند کودکی و نوجوانی که سرعت رشد و تکامل بیشتر است،‌بدن به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد. هم چنین در شرایط خاصی مانند بارداری،‌بیماری و بازسازی پس از آن، دوران شیردهی زنان و انجام فعالیت های شدید جسمی، بدن به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد. اما با کم شدن فعالیت ها و سنین میان سالی و پیری، نیاز به مواد غذایی کاهش می یابد.

دوران شیرخوارگی وکودکی:

مناسب ب ترین غذا برای کودک تا سن ۶ ماهگی فقط شیر مادر است. در غیر این صورت او را با شیر مصنوعی تأمین می کنند. کودک از ۶ ماهگی به بعد،‌علاوه بر شیر، به غذای کمکی نیاز پیدا می کند.

دوران مدرسه ، نوجوانی و بلوغ :

هر فرد در سنین مدرسه به انواع مواد مغذی در سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده نیاز دارد. در این سنین صرف صبحانه بسیار با اهمیت است. افرادی که صبحانه می خورند و به مدرسه می روند، بادقت و تمرکز بیشتری در کلاس عمل می کنند. بهره هوشی کودکانی که صبحانه می خورند، بیشتر از کسانی است که روز را بدون صبحانه آغاز می کنند. نوجوانان به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن، سرعت رشد و تکامل، به ویژه عضلانی و استخوانی، به انرژی بیشتری نیاز دارند و باید از انواع ماده غذایی بخصوص شیر و لبنیات استفاده کنند.
در سنین نوجوانی بخشی از انرژی مورد نیاز فرد از طریق میان وعده تأمین می شود. به همین دلیل، به جای استفاده از مواد غذایی کم ارزش و…. (چرب ، شور یا زیاد شیرین) باید انواع میوه های تازه، شیر ، پنیر، کره ،‌تخم مرغ و سایر مواد غذایی مفید به عنوان میان وعده استفاده شود. عادت های بد غذایی در این دوران، زمینه را برای بروز بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی مثل بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و انواع سرطان فراهم می کند.

آداب غذا خوردن :

غذای خانواده باید با توجه به امکانات ، خصوصیات و علایق همه افراد خانواده از راه حلال تهیه شود. محل صرف غذا باید در محیطی آرام، تمیزو زیبا باشد و غذا همراه سایر افراد خانواده یا دوستان و آشنایان صرف شود. آراستگی و تمیزی سفره، تنوع غذایی، تزئینات غذا، استفاده از ظروف تمیز و زیبا و هماهنگ با سایر وسایل و ترتیب چیدن آن ها غذا را دل چسب تر و اشتها را بیشتر می کند.
چند نکته ی ضروری هنگام غذا خوردن
- شستن دست ها با آب و صابون قبل از خوردن غذا
- خوب جویدن و آرام غذا خوردن
- اجتناب از پرخوری و خوردن غذاهای مختلف در یک زمان
- استفاده از سالاد و سبزی همراه با غذا
- پرهیز از اسراف و اتلاف مواد غذایی
- شستن دندان ها بلافاصله بعد از خوردن غذا





نظرات() 


greenssgamjcvbz.jimdo.com
سه شنبه 17 مرداد 1396 08:06 ق.ظ
Admiring the dedication you put into your site and detailed information you provide.
It's good to come across a blog every once in a while
that isn't the same outdated rehashed information. Great read!
I've saved your site and I'm including your RSS feeds to my
Google account.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:


آمار سایت

كد ماوس